Selecteer een pagina
MDF en Voedselbank Dronten versterken samenwerking

23 oktober 2025

MDF en Voedselbank Dronten versterken samenwerking

DRONTEN – Afgelopen donderdag hebben MDF (Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland) en VB (Voedselbank) Dronten hun al jarenlange samenwerking bezegeld met het ondertekenen van een convenant, met daarin de geactualiseerde verhoudingen tussen beide partijen.

Wat doet MDF voor de Voedselbank?

Na een periode van gewenning krijgen nieuwe klanten bij de Voedselbank een uitnodiging om samen met MDF te kijken of de hulp vanuit de Voedselbank terecht is. Dan wordt er tegelijkertijd in gezamenlijk overleg gekeken of er nog andere vormen van hulp en ondersteuning nodig zijn. Aanvullende hulp wordt nooit opgedrongen. MDF heeft de expertise om de hulpvraag boven water te krijgen en gezamenlijk met onze klanten de benodigde stappen te zetten om structureel de eigen positie te verbeteren.
“Bijna niets is zo mooi als een VB klant die onze hulp niét meer nodig heeft”, aldus Kees Bos, bestuurslid van de Voedselbank.
Wat is dan het allermooiste? “Dat is als iemand ons weet te vinden als het wél nodig is”, vult Jaap Oosterveld aan, voorzitter van de Voedselbank.

Waarom beoordeelt de Voedselbank niet zelf of hulp nodig is?

Er zijn voedselbanken die samen met de klant, zelf onderzoeken of er recht is op ondersteuning. En ook meedenken over andere hulp en ondersteuning die welkom zou kunnen zijn.

Voedselbank Dronten legt dat stukje graag in handen van MDF. Daar zijn 2 belangrijke redenen voor noemt Kees: “Om onze klanten professioneel te adviseren en te begeleiden is expertise op veel terreinen in een organisatie essentieel. En dan bedoelen wij financieel, maar zeker ook maatschappelijk. Daarnaast is het ook veel beter voor de privacy van de klanten van de Voedselbank. Wij hoeven niet alles te weten van onze klanten!”
“Bij de Voedselbank willen we wel graag dat iedereen het maximale uit het contact met MDF haalt! Dat laatste verwoorden wij met ons nieuwe motto ‘Een bord vol kansen’ “, vult Jaap aan.

Is drempelvrees een goede reden om niet naar MDF te gaan?

Annelies Brouwer, coördinator vrijwilligers bij MDF, heeft alle begrip voor de moeite die het kost om hulp te vragen. Erkennen dat je hulp nodig hebt, dat je er zelf niet uit komt. “Maar het is moedig om de helpende hand aan te pakken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin, je omgeving. Na deze eerste grote stap valt er vaak een last van de schouders van deze mensen”, ziet Annelies.

Hoe verloopt zo’n gesprek met MDF?
Daar kan Annelies heel uitvoerig over spreken: “Mensen die wij ontmoeten als klant van de Voedselbank (in Biddinghuizen, Dronten of Swifterbant), spreken wij altijd in een afgeschermde ruimte. Er komen persoonlijke zaken aan de orde en die moeten dat ook blijven. Natuurlijk kijken we naar de financiën. Maar niet alleen naar het verschil tussen inkomsten en uitgaven. Soms zien we ook dat mensen niet het geld krijgen waar recht op is: compensaties en toeslagen. Een ingewikkeld systeem in Nederland. En sommigen zijn daar onbedoeld de dupe van. Het is mooi als je daar een eerste aanzet kan geven om een probleem te tackelen.

Daarnaast vragen we de klant ook heel nadrukkelijk wat ze aan ondersteuning nodig denken te hebben om hun positie te verbeteren. De antwoorden daarop zijn heel divers. De vervolgacties dus ook”.

Foto: © MDF

Deel dit bericht!

Tip de redactie!
Scan de code